Ammanschool

Toen ik terug kwam uit New York begon ik aan de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk. Ik was niet geschikt voor studeren uit boeken en deed veel dingen, maar hard werken op school was daar niet een van. Ik haalde zesjes en ging ‘over’, maar zeker niet met vlag en wimpel.

In het tweede jaar gingen we stage lopen, vier dagen stage en een dag school. Ik koos voor de Ammanschool in Amsterdam, een school voor dove kinderen, en tot mijn vreugde werd ik daar ook toegelaten.

Ik mocht in de klas van John de Gelder zijn klasse-assistente helpen, tegelijk leerde ik van John de beginselen van de gebarentaal. Mijn grote ‘mazzel’ was dat de klasse-assistente vrij snel langdurig ziek werd en niet werd vervangen. Ik was dus de klasse-assistente met de leukste meester van de hele school. Daar leerde ik dat ik wel degelijk in staat was goed cijfers te halen, als ik maar aan het werk kon. Als ik maar in de praktijk kon laten zien wat ik waard was. 

De verbinding tussen Baarn en de locatie in Amsterdam was geen goede, elke ochtend haalde mijn mede stagiere Masja de Bruin me om 07:00 op en vertrokken we naar het station, om om 8:15 op de Ammanschool aanwezig te zijn. Niet een keer heeft dat me tegen gestaan, ik mocht werken! 

Nadat ik de opleiding had afgemaakt, begonnen was aan de opleiding docent Gebarentaal in Utrecht, de diagnose MS had gekregen heb ik nog een aantal jaar op de Ammanschool gewerkt, met veel plezier. Hoewel de tijd dat ik samen met John werkte me nog steeds het dierbaars is. 

Met niemand van de Ammanschool heb ik nog contact, John en ik zijn ‘vrienden’ op Facebook dus houden elkaar wel in gaten, zo ook met Nancy en Harriet. Ik kan nog steeds over de Ammanschool dromen, over de kinderen, over het gebouw, over de mensen, over de geur…

Het lijkt een mensenleven geleden (ik was, denk ik, 19 of 20) maar het heeft op mij een onuitwisbare indruk achter gelaten, en de mensen, ook al ‘spreek’ ik ze niet meer, zijn me nog steeds ontzettend dierbaar.

Geef een reactie

