Vreemdgaan

Wat zijn we toch een raar ras, wij mensen. Als we jong zijn sluiten we een verbond, een mens met een ander mens. En dan beloven we elkaar tot ons dood trouw, en daar bedoelen we mee dat we elkaar zullen bijstaan in goede en slechte tijden. Dat we nooit meer iets seksueels voor een ander mens zullen voelen, of daar in ieder geval niet naar zullen handelen.

En is dat nou niet eigenlijk onmogelijk? Hoe meer mensen ik spreek over mijn huwelijkscrisis hoe meer ik hoor over huwelijksproblemen, seksuele problemen, vreemdgaande mannen en vrouwen. Als ik documentaires zou maken zou hier een mooi onderwerp liggen. 

En over dat vreemdgaan gesproken, laatst vertelde iemand mij over een scheiding veroorzaakt door het vreemdgaan van haar man. Mijn eerste reactie wat geschoktheid, omdat die reactie ons is aangeleerd. Want is vreemdgaan een reden voor scheiden? Een man of vrouw die vreemd gaat, volgt lichamelijke lusten. Maar zegt het iets over de liefde voor zijn partner? Volgens mij niet. 

Maar zolang we na die huwelijkse beloften verwachten dat die man/vrouw eeuwig lichamelijk trouw zal zijn tot zijn dood, scheppen we een situatie waar heel weinig mensen zich aan kunnen houden. Kijk maar naar de scheidingscijfers op dit moment. Het is een onmogelijke opgave, bijna.

Natuurlijk keur ik het niet goed als mannen/vrouwen structureel vreemd gaan en hun vrouw/man voorliegen. Ik denk dat over die dingen moet worden gepraat in een relatie. Partners kunnen seksueel andere behoeften hebben, uit elkaar drijven, wat niets zegt over de liefde die die twee voor elkaar voelen.

Ik begrijp heel goed hoe precair dit onderwerp is, hoe fundamenteel sommige mensen het met mij oneens zullen zijn. Maar hoe meer ik hierover praat met andere mensen, (vooral vrouwen) hoe meer ik ervan overtuigt raak dat het vrijlaten van partners een enorme verlichting van de druk op een relatie zou zijn.

Geef een reactie

