4 Mei

Mout 4 mei 2015

Ik ben jarig op dodenherdenking, al 38 jaar. Al mijn verjaardagen was je om 20:00 stil, of we een feestje hadden of in een restaurant zaten. Even stil , even naar binnen keren en herdenken. Als kind valt er niets te herdenken, je telt de seconden, weet dat het hoort, maar wilt ze het liefst vooruit spoelen, door met jezelf en je verjaardag.

Later toen ik wat groter werd besefte ik me, misschien meer dan leeftijdsgenoten, wat we herdachten. Het was mijn verjaardag dus ik was me heel erg bewust van betekenis van de vierde mei. De tweede wereld oorlog en de slachtoffers die daar zijn gevallen, ik ben er altijd door geraakt geweest, heb er als jongere en jong volwassene veel over gelezen en veel over gezien. De documentaires meer nog dan de films. Een film als Schindler’s List kan ik niet zien, natuurlijk ben ik hem gezien, maar ik vind het een tenenkrommende film. Sommige dingen zijn te gruwelijk om te willen verfilmen.

Een aantal jaar geleden ben ik met mijn vader en zussen naar Krakau gegaan en hebben we Auschwitz bezocht. Ik vond het beklemmend, beangstigend en oneindig triest. Dit is wat mensen elkaar kunnen aandoen. Dat idee dat de ene mens, in opdracht, de ander kan uitroeien omwille van geloof, huidskleur, geaardheid, is onbevattelijk.

Dit jaar mocht mijn dochter namens scouting Nederland de vlag half stok hijsen op het Stationplein in Baarn. Ik was een trotse moeder,  ik hoop dat ik dezelfde bewustwording over de tweede wereld oorlog aan haar mee kan geven, zoals ik die heb meegekregen.

Geef een reactie

