Puber dochter

Ik ben de laatste tijd vaak ruzie met mijn dochter, ik hou helemaal niet van ruzie. Maar ik denk wel dat het soms nodig is.

Ze is 12 jaar, haar hormonen spelen op, haar moeder heeft MS en haar vader woont ergens anders. Om minder zou je ruzie zoeken. Zij zoekt haar heil in apparaten, iPad, computer, telefoon. What’s appen, filmpjes kijken en werelden bouwen. En ik, als irritante moeder, vind dat niet goed, ik wil dat ze meer doet op een dag dan wat schermen haar te bieden hebben. En dat wordt mij niet in dank afgenomen.

Mijn lontje is op het moment ook te kort, ik ben te snel geïrriteerd, ik ben te snel boos en kan te weinig haar kant zien. Maar ik kan haar niet stimuleren iets anders te gaan doen, en probeer ik het wel, is het ruzie.

Ze is nu net boos en dwars naar boven gestampt, en ik zit nog beneden. Ik ga zo naar boven en zal haar vasthouden en even niet praten over wat haar boos maakt en mij gefrustreerd. Ik zal haar vertellen hoeveel ik van haar hou en hoe goed ik snap dat de plek waar wij ons nu bevinden moeilijk en verdrietig is. Dat dit ook weer over gaat en dat ze moet gaan slapen,dromen, even loslaten. Waarschijnlijk volgen er nog velen van dit soort avonden. En uiteindelijk is het enige wat ik moet doen, als de ruziënde stemmen stil zijn geworden en de boze blikken weer zacht, haar vertellen hoe zielsveel ik van haar hou.

Geef een reactie

