Dat zwaard

information-about-ms-word-cloud-white-490

Na mijn valpartij van afgelopen zaterdag is het er niet beter op geworden, wat ik al een tijdje aan het ontkennen was: Het zwaard van Damocles is gevallen. Mijn rechterbeen sleept een beetje en in mijn beide benen heb ik af en toe de rare sensatie dat er een plek heel warm wordt. Dat is nieuw, altijd wonderlijk een nieuw symptoom te hebben.

Vanmiddag heb ik met het lood in mijn schoenen de neuroloog gebeld, want ik weet dat als ik het rad eenmaal in beweging heb gezet de volgende stappen onvermijdelijk zijn. De assistente heeft het doorgeven aan de neuroloog, die belt mij morgen terug, en dan zullen we een datum kiezen om te beginnen met mijn ‘troep’ kuur. Meestal starten we op een maandag met de kuur, maar ik neem aan dat alle verpleegkundigen in Baarn vrij zijn op maandag, dus de startdatum zal afwijken.

Daar is ze dus weer, het MS monster, meestal beschouw ik haar als aaibaar poesje, stil en rustig te houden door af en toe te aaien. Maar ik heb haar nu te lang uitgedaagd, te weinig geslapen, te veel stress in mijn leven toegelaten, en dan wordt het poesje boos en ontwikkeld zich opeens tot een heel boos monster. Een monster dat mij letterlijk onderuit haalt, letterlijk en figuurlijk. Het drukt mij op de feite dat ik mijn MS niet mag onderschatten. En als ik maar lang genoeg geen ‘klachten’ heb ga ik dat doen. Ik vergeet dat ik ziek ben, en dat is heel fijn, maar de te betalen prijs is hoog.

Dus nu gaat er een enorme berg rotzooi in mijn lijf waar ik maar weer, gemakshalve, vanuit ga dat het helpt, zoals de vorige keren. En dan daarna weer door, met iets meer respect voor mijn MS, ze is een strenge meesteres.

One comment

  1. jur · april 22, 2015

    Hoi.

    Sterkte en succes met alles.

    Gr

    Jur

Geef een reactie

