Angst

Mij is geleerd dat angst een slechte raadgever is, en daar geloof ik ook heilig in. Maar als je hele wereld op zijn kop staat, alle zekerheid onder je voeten vandaan, is angst een vaak geziene gast.

Er is een engels spreekwoord dat ongeveer zo gaat: Don’t try to push the river, je moet niet proberen de rivier de duwen. Het komt neer op: leef in het nu en blijf weg bij piekeren over de toekomt. Het brengt niets. Ik kan de toekomst niet sturen, ik kan de klok niet vooruitkijken, ik kan niet beïnvloeden wat er komen gaat. Het enige wat ik kan doen is in het NU blijven, weg van sentimentele gevoelens over het verleden en weg met de angst voor de toekomst.

Met mijn MS moet dat toch een makkie zijn, op mijn MS kan ik het namelijk heel goed toepassen. Maar op het moment dat het voor elk aspect van je leven geldt is het een stuk moeilijker.

In het NU

Geef een reactie

