Ik buig

i bend so i son't break 

Ik had me zo voorgenomen dit niet te doen. niet te buigen onder druk. Mijn eigen ding te doen, mijn eigen koers bepalen. Voor één iemand zou ik mijn vlog verwijderen, als R zou hebben gezegd dat hij het vervelend vond, zou ik de vlog verwijderen. Hij zei dit: “Dit is jou manier, zo ken ik je, dat moet je dan zo doen”.

Na verschillende gesprekken met mensen die zich er niet prettig bij voelen, of vooral: die weten dat andere mensen er last van hebben weet ik dit. Er zijn mensen die mij dierbaar zijn, maar niet tegen mij kunnen of willen zeggen dat ze het vervelend vinden, zij hebben verdriet en moeite met wat ik post. Hoewel ik dat niet helemaal begrijp: ik ben niet kwetsend geweest, ik heb nagedacht over wat ik vertelde en ventileerde, heb ik de vlog verwijderd…ik buig.

Ik zal blijven vloggen, maar blijkbaar moet ik voor mij omgeving verder weg blijven van de essentie. Dat zal ik doen, ik wil geen verdriet doen.

Hoe dikwijls stond ik op het punt van breken 
en brak ik zonder het zelf te weten 
beloften die ik ongemerkt gemaakt heb 
door heel vriendelijk onduidelijk te zijn. 

Hoe dikwijls stond ik op het punt van weggaan, 
maar bleef ik om niemand voor het hoofd te stoten 
en heb ik mezelf stilzwijgend opgesloten 
achter een plaatselijk angstvallig rookgordijn. 

Hoe dikwijls stond ik op het punt de waarheid 
of wat daarvoor doorgaat te vertellen, 
maar hield ik me in, omdat ik bang was 
voor de gevolgen van en wat men zeggen zou. 

Hoe dikwijls stond ik op het punt te leren, 
te leren leven met een gebrek aan zelfvertrouwen, 
waardoor ik met iedereen rekening bleef houden 

tot ik zelf niet goed meer wist wat ik nou wou.

Herman van Veen

2 comments

  1. siwi2014 · april 5, 2015

    Wat jammer dat jij je toch laat beïnvloeden door de buitenwereld.
    Je hoort vrij te zijn in je voelen, denken en uiten. Ik kan niets kwetsends ontdekken in wat je tot nu toe gedaan hebt.
    De invloeden van buitenaf kosten alleen maar energie. Die heb je nu verspild aan denken over wel/niet je vlog laten staan.
    Blijf wie je bent, of ik dat nou leuk vind of niet, dat is geheel onbelangrijk. Jij moet met jezelf leven en niet een ander.
    Succes!
    Sigrid

  2. Dominique · april 5, 2015

    Ik kan er nog vier bedenken waarvoor je jouw vlog terecht zou verwijderen als zij er last van zouden hebben; je lieve kinderen. Maar als zij hier geen rol in hebben gespeeld dan sluit ik me volledig aan bij Sigrid…
    Weet je nog die ene tekst die ik een tijd geleden deelde op Facebook: “I used to walk into a room full of people and wondered if they liked me. Now I look around and wonder if I like them”
    Je vroeg me toen of ik je dat kon leren, lieverd de kracht zit in jou zelf. Zag jij maar oprecht het moois dat wij in jou zien, met ontzettend veel respect…

    Dikke klapzoen 🙂

    Dominique

Geef een reactie

