Zoals het gaat

Het is avond, iedereen ligt in bed. Het huis in enigszins op orde, kan beter, maar ik ben klaar. Ik zou eigenlijk ook naar bed moeten maar die spaarzame momenten alleen op de bank zijn me dierbaar.

Daar zit ik dan, alleen, 37 jaar, 13 jaar getrouwd geweest, vier kinderen gedragen en gebaart. Een goede moeder, een mooie vrouw, niet zo’n geweldige echtgenote. Ik heb de punt gezet, ik heb de knoop doorgehakt, ik heb het besluit genomen. En als je er dan de schouders onder zet, met je kinderen doorgaat, een glimlach op je gezicht tovert ben je opeens die vrouw de alles als uitdaging ziet, het leven aangaat en doorgaat.

Maar daarbij schijnt men te vergeten dat niet iedereen huilt ten overstaan van de wereld, vergeet men dat het soms bijna onmogelijk is om een ander antwoord te geven dan: “Het gaat eigenlijk wel goed”, het echte, ware antwoord zou zomaar 20 min in beslag kunnen nemen.

En is er een andere mogelijkheid dan door te gaan? Is er een andere mogelijkheid dan je schouders er onder te zetten, al is het voor de kinderen. Voor hun is de zekerheid al onder hun voeten weggeslagen, als ik dan opgeef, om zelfs maar tijdelijk een wrak te worden, maak ik van al hun zekerheid wrakhout.

Ik ben het verplicht aan hen en aan mezelf om door te gaan, om te zien wat voor uitdagingen deze stap mij geeft, maar om ook stil te staan bij wat er is geweest en wat me hier heeft gebracht. En dat gaat soms met tranen, angst, woede en paniek.

Zonder die verwerking is er geen toekomst, dus naast een ‘dappere vrouw’ ben ik ook gewoon een verdrietige, angstige, woedende vrouw in scheiding, maar alleen als de kinderen slapen…

Geef een reactie

