15 jaar geleden

15 jaar geleden had ik klachten, vage klachten, slapende benen, gevoelloze armen, tintelende romp, onduidelijk voor mij, voor de huisarts. We kregen een spoed doorverwijzing naar de neuroloog in het ziekenhuis in Baarn. Na een gesprek, een stukje lopen over een lijntje (wat ik niet kon), een oefening met een vinger naar een neus (wat ik niet kon) en een voet die glijdend over mijn scheen naar mijn voet moest (wat ik niet kon) zei dr. Oosterhoff: “Ik denk erg sterk aan MS en dat wil ik zo snel mogelijk onderzoeken, kan ik je maandag opnemen?”

Niet veel later volgde de definitieve diagnose MS, veel beslissingen die ik daarna heb genomen hebben met dat moment te maken gehad, mijn leven is veranderd door MS en hoewel ik met mijn positivisme graag zeg dat mijn MS mijn veel gebracht heeft, heeft het me ook veel ontnomen.

Er zijn heel veel momenten dat ik mijn MS negeer, ik doe eigelijk vaak alsof ik het niet heb, maar dat ik elke middag twee uur slaap en dan toch om 22:00 naar bed moet, dat mijn vermoeidheid zorgt dat mijn dochters in het weekeind vaak alleen in de avond tv kijken omdat hun moeder al slaapt. Dat ik bang ben voor de toekomst (ik weet NU, NU, NU), bang voor de consequenties van mijn keuzes, nu, dat tekent mij.

Mijn kinderen gaan dit jaar naar een MS kamp, een weekeind met andere kinderen van MS patienten. Ik heb daar nooit aan gewild, mijn kinderen hebben toch geen last van mijn MS? Maar de waarheid is anders. Ook boven hun hangt het zwaard van Damocles. Ook zij weten dat als ik te veel, te lang en te heftig doorga ik het ziekenhuis in ga. Ook van hun wordt verwacht dat ze daar rekening mee houden.

Ik huil weinig, en zeker niet waar anderen bij zijn.  Met mij gaat alles goed, met een grote glimlach en weinig gezeur. Maar af en te grijpt het me naar de keel en huil ik, alleen.

15 jaar later, 15 jaar MS…

One comment

  1. Vivian Stijnen · januari 13, 2015

    Wat een mooie tekst en o zo herkenbaar!! Krijg er tranen van in mijn ogen………

Geef een reactie

