Perspectief

Er sterven elke dag 2.200 kinderen aan diaree, er sterven per dag 10.000 kinderen aan honger, er sterven per dag 300.000 kinderen aan malaria, en over die 200 meisjes in Nigeria is nog steeds niets bekend. Om de dingen even in perspectief te zetten.

Ik vind het heel erg vreselijk wat er gebeurt is met vlucht MH17, het is onwerkelijk dat er zomaar een vakantievlucht uit te lucht kan worden geschoten. Dat daar zoveel Nederlanders bij betrokken zijn, dat er veel mensen zijn die iemand kennen op die vlucht.

Maar als het een vlucht was geweest die vertrokken was vanaf vluchthaven Lech Walesa in Polen, was onze verontwaardiging dan net zo groot geweest? Bepaald het feit dat een tragedie zich dicht bij huis afspeelt de ernst van de tragedie?

Is het voor hen, die geen familie/vrienden/collega’s zijn verloren, erger omdat het Nederlands zijn? Is het erger dan die kinderen die sterven aan diaree, honger, malaria, oorlogen?

Ik vind de collectieve verontwaardiging, de mensen die langs de kant staan, lastig. Waarom is de dood van onbekende Nederlanders (en voor de meeste van ons zijn het onbekende) erger dan de dood van onbekende niet Nederlandsers. Ik weet niet of ik duidelijk kan maken waar mijn ongemak zit, maar dat ongemak zit er wel degelijk als ik filmpjes zie van lijkwagens die langsrijden, profielfoto’s die voor één dag op zwart gaan, foto’s van een traan bij een vliegtuig.

Het zegt waarschijnlijk veel over mij, maar het maakt mij ongemakkelijk….

Geef een reactie

