Geluk

Ik heb MS, dat is algemeen bekend. Ik ben niet persoonlijk bekend met andere ziektes en al helemaal niet met kanker. Natuurlijk ken ik de ziekte met de grote K van mijn omgeving, vrienden van mijn ouders, koorleden, de zoon van een buurvrouw en nu maar al te dichtbij de juf van mijn dochter, een mooi mens die ik heel erg hoog heb zitten.

 

Op Facebook las ik van een moeder, wier zoon kanker heeft, dat geluk in 2012 ver te zoeken zou zijn en ik begrijp haar verslagenheid, maar ik hoop zo dat zij in de fase die eraan komt, plek zal houden voor geluk. Alle patiënten die moeten vechten tegen een ziekte kennen de verslagenheid, het grote verdriet, de pijn en de kracht die het gevecht kost, maar daarnaast moet er altijd plek zijn voor lol, lachen, humor, positiviteit en geluk.

 

Het is mijn stellige overtuiging dat dit bijdraagt aan herstel, of aan het draagbaar maken van een ziekte zoals in mijn geval. Blijf dus vooral de lichte kant zien, de randjes goud al zijn ze nog zo dun. Als je niet meer op zoek gaat naar de gouden randjes, wordt het leven heel erg donker en in het donker kan niets groeien.

Geef een reactie

