Anorexia versus Obesitas

Een tijd geleden heb ik een documentaire over anorexia gezien, Vel over probleem. Meisjes die allemaal verschillende redenen hadden om zo weinig of niets te eten dat zij zo tot een schim van zichzelf waren verworden. Ik herkende me soms in het verdriet van die meisjes, alhoewel ik nooit overwogen heb met eten te stoppen, ik ben juist gaan eten.

Deze meisjes werden in deze documentaire gevolgd, van kliniek, naar dokter, naar psycholoog en psychiater. Deze meisje hebben namelijk een ziekte die anorexia of bolimia heet. Als niet eten een ziekte is, is dan ongezond en structureel teveel eten niet ook een ziekte? Als Anorexia een ziekte is, is Obestias dat dan niet ook?

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar ik heb een ongezonde relatie met eten. Daar zit meer achter dan een slecht doorzettingvermogen, daar zit een trauma achter die in het verleden ligt waardoor ik een patroon heb ontwikkeld om mezelf te belonen, te beschermen en af te schermen met eten. Juist daarom wordt Obesitas ook steeds vaker aangepakt met niet alleen een dieet maar ook met een psycholoog en een fysiotherapeut.

Tot mijn verbazing las ik laatst op internet dat KLM een obesitax wil invoeren, mensen met een extreem overgewicht moeten meer gaan betalen als ze niet in een stoel passen. Zou je dan ook minder hoeven te betalen als je maar een halve stoel inneemt?

Als we Obestias nou eens gaan behandelen als een ziekte en het serieus aanpakken, net zo serieus als Anorexia of Bolimia, misschien worden er dan minder mensen obees dik en kunnen mensen die obees dik zijn adequaat worden geholpen….

3 comments

  1. Monique · januari 26, 2010

    Ja. Ik snap wel wat je zegt. Maar ik vind het wel bijzonder irritant als ik naast iemand zit (die ik niet ken) en dat ik door diegene veel minder ruimte heb in mijn stoel. Ik krijg dan ook geen korting…..

  2. Evelien · januari 26, 2010

    Zou dan de KLM niet de stoelen wat groter moeten maken. Ik weet niet wanneer je voor het laatst met de KLM hebt gevolgen maar de stoelen zijn altijd al erg smal geweest en de mens wordt groter, niet alleen breder maar ook langer en de KLM gaat wat dat betreft niet erg met zijn tijd mee.
    Ik denk dat het vooral gaat over geld verdienen.

  3. mseefje · mei 16

    Dit is op Mseefje herblogden reageerde:

    6 jaar oud maar nog steeds relevant

Geef een reactie

