Elvis

Dit jaar is het jaar dat Elvis 75 zou zijn geworden en dat vraagt om festiviteiten. Met oud en nieuw hadden we een discussie met mijn zwager. Hij vond Elvis een dikke, drugsgebruikende zanger, de buurman vond Elvis een een icoon, een bijzondere artiest.

Later heb ik daar over na gedacht, ik vind de liedjes van Elvis soms moois, soms niet. Maar het is niet mis te verstaan dat hij een prachtige stem had. Hij was op jonge leeftijd al een ster en heeft veel, heel veel liedjes gezongen en films gemaakt.

Als je op jonge leeftijd een ster word is dat lastig om mee om te gaan, kijk maar naar Britney Spears. In de tijd dat Elvis een ster was, was het ster zijn weggelegd voor weinigen. Hij was geen ster, hij was een koning. Ik denk dat het niet makkelijk kan zijn geweest in zijn tijd groot te zijn. Als iedereen je verafgood, er niemand is die je tegenspreek is het moeilijk autentiek te blijven. Dan verval je snel in tosti’s met banaan en pindakaas en drugs, op grote hoogte staan is eenzaam. En in eten en drugs denk je dan troost te vinden.

Dit jaar dus festiviteiten, radio 5 besteed er aandacht aan en in Vegas is een speciale show van Cirque de Solei: Viva Elvis. Hij is in ieder geval nog niet vergeten, ook al zijn de meningen over hem zeer uiteenlopend. Feit blijft dat hij een onuitwisbare indruk heeft achtergelaten.

One comment

  1. Cynthia · januari 5, 2010

    Ik heb in het weekend een documentaire over hem gezien en de legendarische come back special uit 1968. Was nooit een fan, maar die man had ongelooflijk sex appeal. In die tijd volgens mij ook ongekend. M’n zoon van 6 keek met me mee en zei na 2 minuten: ik moet toegeven, hij is wel heel goed. Sinds kort heeft hij de ambitie om de nieuwe King of Rock & Roll te worden, dus dat was even slikken.

Geef een reactie

