Bestemming bereikt?

Bestemming_bereikt Ik lees het nieuwe boek van Hanneke Groenteman: Bestemming bereikt? Over haar operatie, haar verloren kilo’s en haar angst. De eeuwige weegschaal en de relatie met dat ding. Ze ziet er prachtig uit, slank en zelfverzekerd.

Vorige week zat ik met mijn vriendin op de bank, beide te zwaar. In 1999 zijn wij samen naar de puntenclub gegaan, want we vonden ons veel te dik. Ik woog 80 kilo, zij minder. Ik viel 20 kilo af, zij denk ik 10. Nu, achteraf lachen we erom, we waren niet dik, we waren goed. Hadden we het maar niet gedaan, nu zijn we beiden vele kilo’s zwaarder dan ons toemalige startgewicht.

Ik heb mezelf altijd sexy gevonden, het ook nooit problemen gehad met het vinden van bedpartners en heb eigenlijk vanaf mijn 18de af en aan relaties gehad. Geen van die mannen hadden moeite met mijn buik, en mijn billen en borsten vielen juist heel erg in de smaak. Waar haal ik het dan vandaan dat ik af moet vallen? Gezondheid? Maatschappelijke druk? Leukere kleding? Eigenlijk heb ik geen idee.

Zou ik ooit een operatie ondergaan om af te vallen? Ik sluit het zeker niet uit. Maar wat ik lees in het boek is dat het zeker gaat om die kilo’s, maar dat het ook gaat om de reden waarom je die kilo’s hebt. Die kilo’s raak je door een operatie wel kwijt, maar dat stemmetje in je hoofd, dat zegt dat je te dik bent, of anders, of gewoon een beetje raar. Die stem raak je door een operatie niet kwijt.

En misschien zit hem daar wel de crux, elke ingreep, maagband, maagverkleining, small bite of Sonja Bakker moet gepaard gaan met begeleiding, psychische begeleiding. Want je kan je laten helpen aan maag of mond, in je hoofd moet er een verandering optreden.

Geef een reactie

