Hormonen

Waarom doen hormonen zoveel met een mensenlichaam? Ja mannen, ook met jullie doen hormonen veel, maar meestal worden wij vrouwen beticht van het hebben van orde verstorende hormonen.

Soms doen hormonen ook goede dingen, vorig jaar heb ik een miskraam gehad, en heel lang heb ik nog hormonen in mijn lijf gehad van die zwangerschap. De miskraam was vreselijk en verdrietig en alles wat je erbij kan voorstellen…maar mijn MS houd zich sinds die zwangerschap en miskraam heel erg rustig. Het is bekent dat zwangerschap hormoon een gunstig effect heeft op MS. Ik heb de laatste maanden elk denkbaar record verbroken, ik heb al 17 maanden geen last van mijn ziekte.

Natuurlijk ik ben moe, en ik slaap veel. Dat is verlammend af en toe en haalt de snelheid uit je leven. Maar daarin berustend gaat het heel erg goed, geen schub en daar moet ik toch die hormonen dankbaar voor zijn.   

Geef een reactie

