Afkorten

Ik hou van het afkorten van namen, Marieke wordt Riek of nog leuker Riekies, Barbara wordt Bar of nog erger Barrie, Emma wordt Em, Danielle wordt Daan of liever Daantje, Bente wordt heel stoer Bent en Ronald in een jolige bui Ronnie.

Ik kan het soms niet eens helpen, mijn beste vriendin heeft een dochter die Emma heet en ik ben altijd geneigd om er Em van te maken en mijn vriendin vind dat vreselijk. Ik doe echt mijn best maar meestal verandert het dan in Em…ma.

Mijn naam kent twee varianten Eef en Lien en op beide reageer ik. Ik vind het ook heerlijk om dan wel Eef dan wel Lien te worden genoemd…maar…ja natuurlijk komt er een maar…

Als mensen die je nauwelijks kent, je Eef of Lien gaan noemen is dat hoogst irritant. Die afkortingen zijn niet voor hun bedoeld, afkorten van namen is een teken van intimiteit, van ‘je bent me zo bekend en dichtbij’.

Zo blijkt maar weer dat zelfs namen afkorten aan regels is gebonden…

One comment

  1. babs · september 19, 2008

    Goed datje dat zo aanvoelt! Persoonlijk krijg ik ook de neiging om te steigeren als mensen die ik nauwelijks ken me Babsie noemen of Barbara (helemaal voor intimi).
    Eigenlijk wil je met dat afkorten soms ook juist die intimiteit creeren….misschien toch maar een andere manier zoeken dan.

Geef een reactie

