Promoveren

Mijn zwager, Rogier gaat vandaag promoveren. Dat is iets wat alleen de hele intelligenten onder ons doen, het is jarenlang werken, studeren en schrijven en dan mag je je boek (in Rogier’s geval) verdedigen. Ik ga daar vanmiddag heen, want ik vind het een geweldige prestatie en ik wil dat ook wel eens meemaken.

Rogier wordt bijgestaan door twee paranimfen, dat zijn zijn beste vrienden. En dat paranimf zijn intrigeert me, want wat zijn dat nou? Dus lang leven het internet en wikipedia:

"De promovendus wordt meestal begeleid door twee paranimfen. De oorspronkelijke betekenis van paranimf is bruidsjonker of bruidsmeisje. In het verleden werd afstuderen of promoveren ook wel gezien als het sluiten van een huwelijk met de universiteit, dus mogelijk ligt daar de verklaring van het gebruik om paranimfen mee te nemen bij de promotie."

Dus als ik het goed begrijp touwt mijn zwager dus eerst met de universiteit en pas in november met mijn zus, hmmm

Geef een reactie

