buiten je eigen kader

Ronald heeft Chinees gehaald vanavond, ik heb een uitputtende dag gehad, de Modiodal is uitgewerkt. Lekker makkelijk dus. In de zak van de Chinees zitten geen gebakken bananen terwijl Ronald ze wel heeft besteld en afgerekend.

Na het eten rij ik dus terug naar de Chinees, Bente is nou eenmaal dol op die bananen. Ik kan niet dichtbij parkeren en wil en kan gewoon even niet ver lopen. Ik parkeer dus bij een gele streep. Er stopt een auto, de mevrouw vraagt haar dochter het raampje naar beneden te draaien:

"U mag daar niet parkeren" "dat weet ik, maar ik hoef alleen maar iets op te halen" "Dan parkeert u toch verder op" "Ik hoef alleen maar iets op te halen, ik ben zo weer terug" "Ja, maar het mag niet" Zij rijdt nu weg en ik roep nog: "Prettige avond"

Toen ik nog bij Albert Heijn werkte had je altijd mensen die vreselijk onaardig waren. Het bloed onder je nagels vandaan haalde, extra dun gesneden rookvlees of andere ingewikkelde eisen onaardig aan je vroegen. Ik heb toen heel snel geleerd dat je beter kan bedenken dat die mensen bv. net hun moeder hebben begraven, of ontslagen zijn, of misschien ziek zijn en daar niet mee overweg kunnen.

Wij, ja ik ook (ik probeer het niet te doen), hebben allemaal al zo snel ons oordeel klaar. Wij hebben allemaal onze eigen normen en waarden en leggen die maar wat graag op de ander. Maar we weten niet wat die ander drijft als we er niet om vragen.

Had die mevrouw gevraagd waarom ik daar parkeer had ik geantwoord: "Ik heb MS en het lopen gaat even niet zo goed en ik hoef alleen iets op te halen wat al klaar ligt". Maar waarom heb ik haar zoiezo niet vertelt dat ik MS heb? Ik denk, omdat als iemand mij zo met een vooringenomen oordeel benaderd, ik het zo moeilijk en misschien wel misplaatst vind om met mijn MS te schermen…

Geef een reactie

