vermoeidheid en depressie

Is het zo dat als je structureel vermoeid bent dat je dan meer ontvankelijk bent voor depressieve gedachten? Mooie casus, zou ik zeggen.

Ik ben cronisch moe, vermoeider dan bv een half jaar geleden. Ik ben banger voor mijn ziekteverloop dan bv. 6 maanden geleden. Je zou toch zeggen dat er een verband moet zijn tussen die twee. Er ontstaat ook een visieuze cirkel, als ik moe ben ga ik me zorgen maken, van zorgen kan ik niet slapen en daardoor wordt ik weer vermoeider.

Ik moet mijn huisarts maar eens een bezoekje gaan brengen, de lieve man is nu op vakantie, dus dat wordt volgende week. Voorlopig slik ik voor het slapen gaan dan maar Plantival van VSM: ontspant in tijden van stress en spanning…

One comment

  1. Helen · februari 10, 2008

    Nou Evelien, ik kan je zeggen dat ik,als niet MS-er, de winter al een behoorlijke depri periode vindt, met die donkere dagen en sombere kleuren buiten, die kale boel in het algemeen.
    Hoe het voor jou moet zijn met de zorgen rondom het verloop van je ziekte erbij is voor mij alleen maar gissen, maar ik denk een idee te hebben; winterdepressie plus zeg maar. Een schrale troost; de zon schijnt buiten…..hup, jas aan, kids mee en het bos in….voordat het weer voorbij is.
    Ik heb bewondering voor je, en denk nog wel eens terug aan die keer in de restaurant van de IKEA dat je ging vertellen over je ziekte….zo realistisch en ook positief. Hou vol!
    Helen xx

Geef een reactie

